ویتامین C

پیدا کردن شواهد علمی مبنی بر قاعده آور بودن ویتامین C –که آسکوربیک اسید هم نامیده میشود، دشوار است. بهرحال یک باور عمومی وجود دارد که ویتامین C این خاصیت را دارد. تصور میشود که ویتامین C باعث افزایش سطح استروژن و کاهش سطح پروژسترون میشود؛ که این با تاثیری که بر رحم میگذارد موجب شروع قاعدگی میگردد.

حتما بخوانید: ۱۰ تا از جدیدترین و بهترین روشهای کاهش درد پریود که باید بدانید

برای امتحان این روش از مکمل ها و غذاهای حاوی ویتامین C استفاده کنید. از جمله منابع ویتامین C میتوان به مرکبات، انواع توت ها، کلم بروکلی، اسفناج، فلفل قرمز و سبز، گوجه فرنگی و… اشاره کرد. اگر از مکمل ها استفاده میکنید، مواظب باشید که در حد مجاز از آنها استفاده کنید، استفاده بیش از حد آن میتواند خطرناک باشد.

آسپرین

برخی افراد معتقدند که خوردن ۲ آسپرین خرد شده در نصف فنجان آب با کمی شکر و عسل، قاعده آور است. بهرحال شواهد علمی برای حمایت از این ادعا وجود ندارد و منطق این موضوع مشخص نیست. آسپرین بعنوان منعقدکننده ی خون عمل میکند و موجب پریودهای سنگینتر میشود؛ اما بعید بنظر میرسد که بتواند زمان قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد.

زنجبیل

زنجبیل یک درمان سنتی برای پریود شدن است و این باور وجود دارد که موجب انقباض رحم میشود. بهرحال این هنوز اثبات نشده است، اگرچه تحقیقاتی مبنی بر تاثیر زنجبیل بر پریودهای دردناک انجام شده است. مصرف زنجبیل بصورت خام زیاد خوشایند نیست و راه آسانتر برای استفاده از آن چای زنجبیل میباشد. برای استفاده از این متود، کمی زنجبیل تازه ی خرد شده یا قطعه شده را به مدت ۵ تا ۷ دقیقه در آب بجوشانید. میتوانید قبل از خوردن، کمی عسل یا شکر به آن اضافه کنید.

جعفری

جعفری حاوی مقدار زیادی ویتامین C و apiol است که به تحریک انقباضات رحم کمک میکند؛ اما apiol در مقادیر مشخص سمی است و مخصوصا برای زنان باردار خطرناک است. اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی میباشید یا مشکلات کلیوی دارید، از خوردن چای آن اجتناب کنید. برای درست کردن چای جعفری، به آسانی دوقاشق غذاخوری جعفری تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و به مدت ۵ دقیقه بگذارید تا جعفری ها خیس بخورد و دم بکشد، سپس چای را میل کنید.

زردچوبه

زردچوبه از دیگر درمانهای سنتی برای قاعده آوری است. تصور میشود که این برروی سطح استروژن و پروژسترون اثرگذار است اگر چه برای اثبات آن تحقیقات علمی باید صورت گیرد. برای وارد کردن زردچوبه به رژیم غذایی راههای زیادی وجود دارد. میتوانید زردچوبه را به غذاها، برنج، سبزیجات، همچنین به آب و شیرهمراه با دیگر شیرین کننده ها و… اضافه کنید.

زعفران

دم‌نوش زعفران اساساً ضدافسردگی و نشاط‌آور بوده و به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند؛ همچنین مدر (ادرار آور) بوده و نتیجتاً برای شست‌وشوی کلیه‌ها و مثانه مفید است؛ اما قاعده آور بسیار قوی می باشد که اثر آن کاملا اثبات شده است. برای این کار می توانید آن را همراه با غذا و برای اثر بیشتر آن را به صورت دمنوش مصرف کنید.

گیاه کوهوش سیاه

گیاه کوهوش سیاه از دیگر مکمل های گیاهی ست که میتوانید برای منظم شدن سیکل قاعدگی خریداری کنید؛ اما این را بدانید که کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل پیدا میکند. برای افرادی که فشار خون بالا دارند و آنهایی که داروهای قلب مصرف میکنند و همچنین افراد دارای مشکلات کبدی، توصیه نمیشود.

استرس

استرس گاهی اوقات میتواند دلیل تعویق پریودی یا جلوگیری از آن باشد. وقتی استرس داریم، بدن هورمون هایی مانند کورتیزول یا آدرنالین ترشح میکند. این میتواند مانع تولید هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون که برای سیکل قاعدگی منظم ضروری هستند، گردد. راههای زیادی برای دوری از استرس و ریلکس شدن وجود دارد که بهترین راه برای هر نفر، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. از جمله این راهها عبارتند از:

  • کاهش بارکاری
  • وقت گذرانی با دوستان و خانواده
  • ورزش کردن
  • شرکت در سرگرمی های لذت بخش
  • یوگا و…

کمپرس آب گرم در حمام

یک حمام گرم به آرامش عضلانی و کاهش استرس کمک میکند. شاید بتوان با استناد به این مورد بگوییم که این روش قاعده آور است. استفاده از روغن های معطر میتواند اثر این روش را بیشتر کند. میتوانید از کیسه آب گرم هم استفاده کنید. گرما نه تنها آرامش بخش است بلکه موجب افزایش جریان خون در آن منطقه میشود و بنابراین سیکل قاعدگی را بهبود میبخشد.

رابطه ی جنسی

هنگامیکه یک زن به ارگاسم میرسد، باعث میشود که دهانه ی رحم او منبسط شود و خون قاعدگی پایین بیاید. سکس منظم همچنین موجب کاهش اثر استرس و تعادل هورمونی سالم میشود.

کم کردن ورزش بیش ازحد

ورزش بیش ازحد موجب پریودی نامنظم، عقب افتاده یا از دست رفته میگردد. دونده ها، وزنه بردارها و دیگر ورزشکارانی که ورزش زیاد هرروزه دارند، ممکن است این مشکل را تجربه کنند. این بخاطر این است که ورزش سطح استروژن را پایین می آورد و از قاعدگی جلوگیری میکند.

پیشگیری از بارداری

یک راه حل بلندمدت برای مشکل پریودهای نامنظم استفاده از وسایل ضدبارداری هورمونی است. با کنترل سطح هورمون ها در بدن، این داروهای ضد بارداری میتوانند موجب پریودی منظم شوند. اینکار عوارض جانبی بهمراه دارد. اگر مایل به امتحان این روش هستید، از قبل با پزشک مشورت کنید.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کنیم؟

به یاد داشته باشید که تاخیر پریودی یا پریود نشدن، میتواند علامت یک مشکل جدی باشد. به همین دلیل مراجعه به پزشک میتواند یک کار عاقلانه باشد. درصورتیکه:

  • مشکوک به حاملگی باشید
  • در ۳ دوره متوالی پریود نشده باشید
  • قاعدگیتان قبل از سن ۴۵ سالگی متوقف شده باشد
  • بعد از سن ۵۵ سالگی هنوز پریود میشوید
  • بعد از رابطه ی جنسی یا بین پریودی هایتان خونریزی دارید
  • تغییر ناگهانی در قاعدگی، مثلا شدیدتر شدن یا نامنظم شدن
  • تجربه ی خونریزی پس از یائستگی

حتما بخوانید: ۱۴ نکته بسیار مهم درباره روش درمان عفونت رحم که باید بدانید

باز هم هرگونه سوال یا نظری درباره گیاهان و روش های قاعده آور قوی دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.